Hoe
herkennen we dyslexie?
Voor een kind is het zeer belangrijk dat zijn
probleem op tijd (h)erkend wordt. Vaak vertellen dyslectische kinderen dat ze
dom zijn en eigenlijk niets kunnen. Die gedachten vallen ook wel te begrijpen
aangezien deze kinderen dubbel zoveel tijd besteden aan het leren met soms maar
een zwakresultaat als gevolg.
Zowel voor ouders als voor het kind zelf is het
vaak een opluchting wanneer er een diagnose wordt gesteld. Kinderen kunnen
eindelijk plaatsen waarom het leren zo moeizaam gaat en zijn blij dat het niets
te maken heeft met “domheid”. Ook ouders voelen zich soms schuldig, omdat ze
lange tijd gedacht hebben dat hun kind lui en slordig was. Omdat het zo veel
fouten van het bord overschreef en zo veel spelfouten bleef maken.
Alarmsignalen
in de kleuterklas.
Als je kind nog niet aan lezen
of schrijven toe is, hoe kun je dan een probleem als dyslexie al opmerken?
Echte zekerheden zijn er op deze leeftijd inderdaad niet, maar toch kun je ook
in de kleuterklas al waakzaam zijn. Sommige kinderen hebben vooral moeite met
taal. Ze krijgen hun verhaal moeilijker verteld omdat ze niet dadelijk op de
juiste woorden kunnen komen. Ze beschrijven de woorden of verwijzen er vaak
naar met “dingen”. Sommige kinderen vervormen ook vaak woorden.
Hier
kun je op letten:
- Heeft je kind...
- Is je kind verbaal zwakker? Vindt hij moeilijk zijn woorden, gebruikt hij zijn fantasie weinig, maar puzzelt, knutselt en bouwt hij wel graag.
- moeite met het onthouden van namen van kinderen van de klas?
- moeite met het onthouden van versjes, en liedjes?
- moeite met het onthouden van het onderscheid tussen links en rechts, voor en achter?
- moeite met het onthouden van de dagen van de week of begrippen als “morgen” of “gisteren”?
- moeite om de eerste/middelste/laatste letter van een woord te vinden?
- moeite met het herkennen van dezelfde letter op een blad?
- moeite met het maken van rijmwoordjes?
- moeite met het maken van een woord dat begin met dezelfde letter?
- Is je kind verbaal zwakker? Vindt hij moeilijk zijn woorden, gebruikt hij zijn fantasie weinig, maar puzzelt, knutselt en bouwt hij wel graag.
- Kreeg een ouder broertje of zusje al de diagnose van dyslexie? Zo ja, wees dan extra waakzaam.
Ook in het spel kun je belangrijke zaken observeren:
er zijn kinderen die altijd voor een talig spel kiezen zoals de poppenhoek of
het rollenspel, en zelden of nooit een puzzel maken of met constructiemateriaal
bezig zijn. Dit zin vaak kinderen die moeite hebben met visueel-ruimtelijk
taken. Ze hebben moeite met het rechts-links-onderscheid, kunnen de vorm van de
letters van hum naam niet onthouden en hebben moeite met de werkrichting.
Tijdens het leesproces verwerven ze maar moeizaam letters, omdat ook hier de
vormkernmerken een rol spelen. Een /d/ en een /b/ verschillen immers maar van elkaar door de
plaats van het streepje.
Omgekeerd
zie je ook kinderen die graag knutselen en met het uitvoeren van bouwplannetjes
bezig zijn. Zij houden wel van constructiematerialen, maar vermijden het
fantasiespel en andere talige spelletjes. Zij hebben moeite met het aanvoelen
van taal en maken niet graag rijmwoordjes of doen geen taalspelletjes. Ook deze
kinderen hebben meestal problemen wanner men start met het leesproces, omdat
kezen het verklanken van letters is en zij moeite hebben met het oproepen van
de juiste klanken. Hier zien we dat een /d/ of een /t/ en een /s/ en een /z/ dicht bij elkaar liggen.
Opgelet: De
diagnose kan in de kleuterklas nooit met zekerheid gesteld worden. Het
leesproces moet eerst op gang gekomen zijn
Alarmsignalen op de basisschool
En dan leer je eindelijn lezen en schrijven!
Elk kind dat naar het eerste leerjaar gaat (groep 3), kijk vol verwachting uit
naar de eerste woordjes die het kan lezen, een en de eerste woordjes die het
met veel moeite op papier krijgt. De teleurstelling – bij ouder en kind – is
dan ook groot wanneer na enkele maanden blijkt dat het lezen en schrijven niet
vanzelf gaan, en extra oefening bij de zorgjuf en thuis nodig zijn.
Hoe eerder een diagnose gesteld wordt, hoe
beter. Op elke manier moet vermeden worden dat de achterstand groter en groter
wordt, en dat het kind naast leerproblemen ook nog eens emotionele problemen
krijgt in de vorm van faalangst en een slecht zelfbeeld (Ceyssens 2013).
De kenmerken van dyslexie hoeven niet allemaal
bij eenzelfde persoon voor te komen. Veel hangt af van hoe hardnekkig het
probleem is, en hoe goed het gecompenseerd word vanuit intelligentie,
ondersteuning thuis of op school.
Hier kun je op letten:
- Je kind maakt geen andere, maar méér fouten
- Draait letters of lettercombinaties om
- Vergeet letters of voegt er zelf toe
- Kan niet goed overschrijven
- Schrijft woorden zoals je ze hoort
- Spelt een woord op verschillende manieren in dezelfde tekst
- Heeft weinig problemen met woordpakketten, maar wel met spontaan schrijven
- Je kind leert zijn fouten moeilijk af.
- Je kind is vooral zwak in lezen en spellen. Soms is ook rekenen een probleem (ruimtelijk dyslexie).
- Je hebt alle andere oorzaken voor de zwakke prestaties uitgesloten.
- Je kind worstelt met vreemde talen.
- Je kind kan nieuwe leerstof moeilijk verwerken en automatiseren.
- Je kind heeft hardnekkige spellingproblemen
Andere problemem kunnen zijn:
“Staart” in paats van “traat”
- Niet graag hardop lezen
- Sommigen maken veel raadfouten, anderen blijven hakken en plakken
- Moeite met volgen van ondertitels in vijfde o zesde leerjaar
- Soortgelijke problemen met Frans: moeite om woordjes en de spelling ervan te onthouden
- Veel herhaling nodig
“Boos” in plaats van “doos”.
“Duer” in plaats van “deur”
“Duer” in plaats van “deur”
Iedereen maakt wel een keer een fout als deze,
vooral als je moe bent of wanneer je weinig tijd hebt maar kinderen o jongeren
met dyslexie maken geregeld deze fouten, en bovendien blijken ze hardnekkig te
zijn.
- Moeizame start van lezen- Niet graag hardop lezen
- Sommigen maken veel raadfouten, anderen blijven hakken en plakken
- Moeite met volgen van ondertitels in vijfde o zesde leerjaar
- Soortgelijke problemen met Frans: moeite om woordjes en de spelling ervan te onthouden
- Veel herhaling nodig
Dyslectische kinderen hebben altijd extra tijd
nodig om nieuwe leerstof te verwerfken.
- Faalangst:
- Faalangst:
“Ik kan dat niet” is een veelgehoorde
uitspraak. Kinderen krijgen door hun leerstoornis vaak een slecht zelfbeeld en
ontwikkelen faalangst.
Alarmsignalen op de middelbare school
Regelmatig komt dyslexie pas goed tot uiting op
de middelbare school. Denk maar aan meer dan gemiddeld tot hoogbegaafde
dyslectische kinderen die dit lange tijd hebben kunnen compenseren. Vaak halen
deze leerlingen tijdens hun basisschooljaren matige scores voor spelling en
lezen. Het leren lezen verliep iets trager dan bij leertijdgenootjes, maar is
uiteindelijk vel gelukt. Hetzelfde geldt voor spelling. Wanneer ouders geen
idee hebben van de mogelijkheden van hun kind, vallen deze matige scoren ook
niet echt op.
Maar door de tijds- en werkdruk kan het op de
middelbar school verkeerd lopen. De extra energie die dyslectische kinderen in
hun lessen en taken steken, blijkt plotseling niet langer voldoende te zijn.
Voor leerkrachten op de middelbare school is
het belangrijk om een kind met dyslexie te herkennen. Wanneer het kind al
langere tijd in behandeling is, is er geen probleem. Meestal zijn er dan wel
verslagen voorhanden. Wanneer kinderen nooit in begeleiding zijn geweest,
kunnen de volgende signalen een teken zijn van dyslectische problemen.
Hier kun je op letten:
- Je zoon of dochter krijgt de lessen niet voldoende herhaald. Er is te veel nieuwe leerstof te verwerken op te korte tijd.
- Je zoon of dochter maakt veel basisschrijffouten als hij o zij onder tijdsdruk staat.
- Je zoon of dochter heeft moeite om ongeziene teksten te lezen.
- Je zoon of dochter maakt vooral fouten bij onthoudwoorden of woorden waarvan je de spelling moet memoriseren.
- Je zoon of dochter scoort zwak op vreemde talen.
- Je zoon of dochter maakt veel schrijffouten bij spontaan schrijven, bijvoorbeeld in de schoolagenda of in notities.
Bron:
Ceyssens M.(2013). Mijn kind heeft dyslexie. Lannoo, Tielt
Ceyssens M.(2009). Helpkids dyslexie. Lannoo, Tielt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten