Om een juiste diagnose te stellen, moet je een
expert raadplegen. Die zal met jou en met de leerkrachten van de kind
samenwerken om het probleem precies in kaart te brengen. Uiteindelijk zul je op
basis van de correcte diagnose samen aan het probleem van je kind kunnen
werken.
Dit zijn de stappen die meestal gezet worden:
- Alarmsignalen herkennen
- Hulp zoeken
- Het probleem analyseren:
- Elke fouten maakt je kind?
- Duiken de problemen altijd en overal op?
- Wat zeggen professionele tests?
- De juiste diagnose stellen
- Voorstellen voor een goede begeleiding
Om zelf een beetje te kunnen nagaan of de therapie
op het goed spoor zit, kun je op de volgende acht punten letten:
- Een goede diagnose is de basis
- Je therapeut is een specialist zoals: psychologen, logopedisten, taalkundigen, (ortho-)pedagogen
- De therapie volgt het tempo van je kind
- Er is een helder therapieplan
- De therapie is taakgericht
- Er is overleg met de leerkracht
- Je bent als ouder betrokken bij de therapie
- Het blijft leuk voor je kind
Volgens Protocol Dyslexie Diagnostiek en
Behandeling 2.0 (2013) de indicatie analyse volgt in 4 stappen:
Stap 1. Is er sprake van ernstige lees- en
spellingproblemen?
Hiertoe worden de criteriumvariabelen lezen en
spellen onderzocht en vastgesteld. Het criterium voor ernst vastgesteld:
• laagste 10% van het normgemiddelde lezen OF
• < 16% op lezen + laagste 10% op het
normgemiddelde spellen
Dit criterium berust op de optimale verhouding
correcte/incorrecte in- en exclusies (false positive/ negative analysis) in de
normpopulatie.
Stap 2. Zijn er aanwijzingen voor dyslexie?
Hiertoe wordt een differentiaal diagnostisch
onderzoek uitgevoerd volgens bovenstaande beschrijving.
Stap 3. Is er sprake van een dyslexie
typerend cognitief profiel?
Hiertoe worden 3 dyslexie typerende cognitieve
variabelen (elk 2 parameters, samen 6 positieve dyslexie indicatoren)
onderzocht:
• fonologische verwerking: accuratesse én
snelheid
• grafeem-foneemassociatie: accuratesse én
snelheid
• snel serieel benoemen: cijfers én letters
Criterium: testprestatie in de laagste 10% op ≥
2 van de 6 dyslexie indicatoren ≡ positieve indicatie dyslexie.
Stap 4. Is er sprake van alternatieve
verklaringen?
Hiertoe wordt de positieve dyslexie indicatie
geëvalueerd en eventueel gecorrigeerd in het licht van de differentiaaldiagnose
en/of manifeste co-morbiditeit mogelijk van invloed op de
leesspellingproblemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten